Йти чи не йти? Китай, де проживає понад мільярд споживачів, є другим за величиною ринком Apple.
На кожному новому айфоні можна знайти напис, що його розроблено в Каліфорнії.
І хоча цей пристрій, який для багатьох став невіддільною частиною життя, дійсно розроблений у Сполучених Штатах, найімовірніше, його зібрали десь у Китаї, країні, що найбільше постраждала від тарифів президента США Дональда Трампа, які зараз зросли до 245% на деякий китайський імпорт.
Apple продає понад 220 мільйонів айфоні на рік і, за більшістю оцінок, дев'ять із десяти виготовляють в Китаї.
Від глянцевих екранів до акумуляторних блоків - саме тут створюють більшість компонентів продукції Apple, які згодом збирають в iPhone, iPad або Macbook. Після цього їх постачають до США, найбільшого ринку Apple.
Компанії пощастило, адже минулого тижня Трамп раптово скасував мита на смартфони, комп'ютери та деякі інші електронні пристрої.
Потім він згадав нові тарифи: "НІКОМУ не вдасться "зіскочити", — написав Трамп у Truth Social і зазначив, що його адміністрація досліджувала "напівпровідники та ВЕСЬ ЛАНЦЮЖОК ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРОНІКИ".
Глобальний ланцюжок постачання, який Apple рекламувала як свою сильну сторону, враз став вразливим місцем компанії.
США та Китай, дві найбільші економіки світу, взаємозалежні, і приголомшливі тарифи Трампа миттєво перевернули ці відносини, що неминуче поставило нове питання: а хто залежить більше?
Як рятівний круг став загрозою
Китай отримав величезну користь від розміщення конвеєрів для однієї з найдорожчих компаній світу. Це була візитівка Заходу в якісному виробництві, що стимулювала інновації на місцях.
Компанія Apple вийшла в Китай у 1990-х роках, щоб продавати комп'ютери через сторонніх постачальників.
Приблизно в 1997 році, на межі банкрутства через велику конкуренцію, компанія Apple знайшла свій порятунок у Китаї. Молода китайська економіка відкривалася для іноземних компаній, щоб збільшити виробництво та створити більше робочих місць.

Перший магазин Apple у Китаї відкрився 19 липня 2008 року в Пекіні в розважальному районі Санлітун
Підпис до фото,Перший магазин Apple у Китаї відкрився 19 липня 2008 року в Пекіні в розважальному районі Санлітун.
Лише в 2001 році Apple офіційно прибула до Китаю через компанію в Шанхаї та почала виробляти продукцію в країні. На той момент компанія співпрацювала з Foxconn, тайванським виробником електроніки в Китаї для виробництва iPod, потім iMac і згодом iPhone.
Коли Пекін почав торгувати зі світом — а це заохочувалося США — Apple збільшувала свій слід у тому, що ставало фабрикою світового масштабу.
Тоді Китай ще не був готовий виробляти iPhone. Але Apple вибрала власну групу постачальників і допомогла їм стати "суперзірками виробництва", за словами експерта з ланцюга постачання Лінь Сюепіна.
Він наводить приклад Beijing Jingdiao, нині провідного виробника високошвидкісного точного обладнання, яке використовують для ефективного виготовлення передових компонентів. Компанію, яка раніше різала акрил, не вважали виробником верстатів, але з часом вона розробила обладнання для різання скла і стала "зіркою обробки поверхонь мобільних телефонів Apple", каже Лінь Сюепін.
Apple відкрила свій перший магазин у Пекіні в 2008 році, коли місто приймало Олімпійські ігри, а відносини Китаю із Заходом були на рекордно високому рівні. Невдовзі вже налічувалося 50 магазинів, а клієнти вишиковувалися в черги.
У міру того як зростав прибуток Apple, зростали і її виробничі потужності в Китаї, а Foxconn керувала найбільшим у світі заводом iPhone у Чженчжоу, який відтоді називають "iPhone City".
Для Китаю, що швидко розвивається, Apple стала символом передових західних технологій — простих, але оригінальних і вишуканих.
Сьогодні більшість дорогих iPhone від Apple виробляє Foxconn. Удосконалені чіпи, які їх живлять, виготовляються на Тайвані найбільшим у світі виробником чіпів TSMC. Для виробництва також потрібні рідкісноземельні елементи, які використовують в аудіопристроях і камерах.
Підпис до фото,Щасливіші дні: генеральний директор Apple Тім Кук на конференції в Пекіні. Кук кілька разів відвідував Китай і зустрічався з президентом Сі Цзіньпіном
Відповідно до аналізу Nikkei Asia, близько 150 із 187 провідних постачальників Apple у 2024 році мали заводи в Китаї.
"У світі немає такого ланцюга постачання, який був би для нас більш критичним, ніж Китай", — сказав генеральний директор Apple Тім Кук в інтерв'ю минулого року.
Тарифна загроза - фантазія чи амбіції?
У перший термін правління Трампа Apple домоглася звільнення від мит, які він наклав на Китай.
Але цього разу адміністрація Трампа навела Apple як приклад, перш ніж скасувати тарифи на електроніку. На думку очільників США, загроза високих податків спонукатиме бізнес виробляти продукцію в Америці.
"Мільйонна армія людей, які закручують маленькі ґвинтики, щоб зробити iPhone, — такі речі прийдуть до Америки", — сказав міністр торгівлі Говард Лутнік в інтерв'ю на початку цього місяця.
Минулого тижня прессекретарка Білого дому Каролайн Лівітт повторила ту саму думку: "Президент Трамп дав зрозуміти, що Америка не може покладатися на Китай у виробництві критичних технологій, таких як напівпровідники, мікросхеми, смартфони та ноутбуки".
Вона додала: "За вказівкою президента ці компанії прагнуть якнайшвидше розмістити своє виробництво в Сполучених Штатах".
Але багато хто ставиться до цього скептично.
За словами Елі Фрідмана, який раніше був членом наукової консультативної ради компанії, думка про те, що Apple може перенести свої операції зі збору техніки в США, є "чистою фантазією".
Компанія обговорювала диверсифікацію свого ланцюжка постачання поза межами Китаю з 2013 року, коли він приєднався до правління, але навіть тоді США ніколи не були варіантом.
Фрідман додає, що тоді Apple не досягла значного успіху в релокації, але "справді доклала зусиль" після пандемії, коли жорстко контрольовані карантини в Китаї через Covid вдарили по виробництву.
"Найважливішими новими місцями для збору були В'єтнам та Індія. Але, звичайно, більшість техніки Apple все ще збирають [у Китаї]".
Apple не відповіла на запит BBC, але на її вебсайті зазначено, що ланцюжок постачання охоплює "тисячі компаній і понад 50 країн".
Виклики попереду
Будь-яка зміна поточного статус-кво ланцюга постачання Apple стане серйозним ударом для Китаю, який намагається дати старт розвитку після пандемії.
Багато причин, з яких країна хотіла стати виробничим центром для західних компаній на початку 2000-х років, є актуальними й сьогодні – це створює сотні тисяч робочих місць і дає країні вирішальну перевагу у світовій торгівлі.
"Apple перебуває всередині конфлікту між США та Китаєм, і мита підкреслюють ціну такої позиції", — каже Джиґар Діксіт, консультант із ланцюжків постачання та операцій.
Це може пояснити, чому Китай не піддався погрозам Трампа, а замість цього встановив 125% зборів на імпорт США. Китай також ввів контроль над експортом низки важливих рідкоземельних мінералів і магнітів, завдавши удару по США.
А проте, немає сумніву, що мита, які США стягують з інших китайських секторів, таки зашкодять.
З високими митами стикнувся не лише Пекін – Трамп чітко дав зрозуміти, що він націлюватиметься на країни, які є частиною китайського ланцюжка постачання.
Наприклад, у В'єтнамі, куди Apple перенесла виробництво AirPods, діяли тарифи на 46% до того, як Трамп призупинив виробництво на 90 днів, тому перенести виробництво в іншу частину Азії – непростий вихід.
"Всі можливі місця для величезних майданчиків збору Foxconn із десятками чи сотнями тисяч працівників розташовані в Азії, і всі ці країни матимуть вищі тарифи", — каже Фрідман.

Перший день внутрішніх продажів у магазині Apple у Гуанчжоу у вересні 2024 року
Підпис до фото,Перший день внутрішніх продажів у магазині Apple у Гуанчжоу у вересні 2024 року
Компанія бореться з жорсткою конкуренцією з боку китайських фірм, оскільки уряд наполягає на виробництві передових технологій у конкуренції з США.
Тепер, коли "Apple культивувала можливості китайського виробництва електроніки, Huawei, Xiaomi, Oppo та інші можуть повторно використовувати зрілий ланцюжок постачання Apple", пояснює Лінь Сюепін.
Минулого року Apple поступилася місцем найбільшого продавця смартфонів у Китаї Huawei та Vivo. Китайці витрачають недостатньо через мляву економіку, а через заборону ChatGPT у Китаї Apple також намагається зберегти перевагу серед покупців, які шукають телефони на основі штучного інтелекту. У січні, щоб збільшити продажі, навіть пропонували рідкісні знижки на iPhone.
Під дедалі сильнішим контролем президента Сі Цзіньпіна, Apple довелося обмежити використання Bluetooth і Airdrop на своїх пристроях, оскільки Комуністична партія Китаю намагалася цензурувати політичні повідомлення, якими ділилися люди.
Apple оголосила про інвестиції в США в розмірі 500 мільярдів доларів, але цього може бути недостатньо, щоб надовго заспокоїти адміністрацію Трампа.
Враховуючи кілька поворотів і невизначеність навколо тарифів Трампа, можуть з'явитися ще більш несподівані мита, які залишать компанії мало простору для маневру та ще менше часу.
Діксіт вважає, що тарифи на смартфони не завдадуть шкоди Apple, але попри це додадуть "тиску — як операційного, так і політичного" на ланцюжок постачання, який складно розгорнути швидко.
"Очевидно, що гострота безпосередньої кризи зменшилася", – додає Фрідман, маючи на увазі виключення минулого тижня для смартфонів.
"Але я дійсно не думаю, що це означає, що Apple може розслабитися".
Інформує bbc.com