Більшість випускників шкіл в Україні не мають цілеспрямованої стратегії щодо свого навчання в університетах та коледжах. Під час вибору майбутнього фаху вони здебільшого керуються тим, щоб було цікаво й була можливість знайти себе. Однак ця ідея є неефективною й дезорієнтуючою.
На цьому наголосила консультантка з освіти і навчання PhD Мар’яна Калабухова, яка працює з дітьми з понад 10 країн, на своїй сторінці у Facebook. За словами експертки, 90% дітей з України, з якими вони спілкувалася, на запитання "Навіщо взагалі тобі навчатися після школи", відповідали: "Щоб було цікаво", "Щоб подобалося", "Щоб знайти себе", "Щоб займатися тим, що любиш".
"У цьому вашому "подобається", "любити", "знайти себе" сенсу немає, настільки ці поняття абстрактні й емоційно перенасичені. Вони як шлях без курсу, пряма без вектору, іду туди – не знаю куди", – переконана Калабухова.
Освітня консультантка, яка працює з дітьми з 10 країн, назвала ключову помилку українських школярів під час вибору навчання
За її словами, навчання після школи на бакалавраті – це абсолютно "земна", прагматична, реальна категорія, яка потребує витривалості, інтелекту й волі. Тому цей вибір варто прораховувати до дрібниць.
Для того, щоб краще зрозуміти, куди випускникам йти навчатися, консультантка радить зосередитись на таких пунктах у відповідь на питання "навіщо?":
- для побудови карʼєри, тобто доступу до певної низки професій;
- для самостійності або фінансової стабільності – навчання є першим кроком для отримання базових навичок у професії;
- для досягнення особистої мети (тут варто пропрацювати над визначенням мети);
- для отримання варіантів роботи певного рівня;
- інвестиція в майбутнє – отримані навички і знання будуть використані впродовж життя і монетизовані;
- соціальний ліфт – освіта відчиняє двері в певні прошарки суспільства, які повʼязані з певним соціальним статусом;
- для розширення світогляду;
- для встановлення звʼязків;
- для отримання диплома – дипломи певних навчальних закладів, галузей або кваліфікаційних рівнів, зазначає експертка, по всьому світу дійсно можуть бути корисними.
Вона порадила батькам переглянути стратегії планування в бік ефективності, і це вирішить багато непорозумінь, позбавить від неприємних "сюрпризів" та підвищить збіг за критерієм "очікування – реальність".
Як повідомляв OBOZ.UA, колишній очільник УЦОЯО Ігор Лікарчук зазначив, що реформа старшої школи має значну проблему. Учні не хочуть вступати у заклади професійної освіти, адже не мають мотивації, яка є у студентів за кордоном.
Інформує shkola.obozrevatel.com